ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Η σύφιλη είναι μια λοίμωξη κυρίως σεξουαλικά μεταδιδόμενη που προσβάλει άνδρες και γυναίκες. Προκαλείται από το βακτήριο Treponema pallidum ή ωχρά σπειροχαίτη. Αν μείνει χωρίς θεραπεία έχει χρόνια πορεία, έχει τη δυνατότητα να προσβάλει τα περισσότερα όργανα και μιμείται πολλές άλλες νόσους.  Χαρακτηρίζεται από περιόδους που η νόσος εμφανίζει συμπτώματα και από περιόδους που είναι ασυμπτωματική . Μεταδίδεται κυρίως με σεξουαλική επαφή αλλά και από την έγκυο μητέρα στο νεογέννητο έμβρυο ή κατά τη μετάγγιση αίματος.

Σύφιλη

Το αίτιο της σύφιλης το Treponema pallidum είναι ένα βακτηρίδιο που διηθεί τους βλεννογόνους

και το τραυματισμένο δέρμα. Στη συνέχεια πολλαπλασιάζεται στο σημείο εισόδου και ακολουθεί η συστηματική διασπορά. Ανάλογα με την άμυνα κάθε ατόμου η εκδήλωση της νόσου είναι διαφορετική.

Η σύφιλη εμφανίζεται σε τέσσερα στάδια.

Πρωτογόνος  σύφιλη.

Η πρωτογόνος σύφιλη μεταδίδεται από την έμεση σεξουαλική επαφή με τα τραύματα του άλλου ατόμου. Μετά από 2-6 εβδομάδες (μέσο όρο 21 μέρες) εμφανίζεται το συφιλιδικό έλκος στο σημείο ενοφθαλμισμού. Αυτό είναι ένα απλό χωρίς κνησμό και με καθαρή βάση έλκος. Σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να έχουμε πολλά έλκη. Μπορεί να έχει και πόνο. Συνοδεύεται από λεμφαδενοπάθεια.  Οι πιο συνήθεις θέσεις εμφάνισής του είναι στους άνδρες το πέος στις γυναίκες η μήτρα και ο πρωκτός και το ορθό και στα δύο φύλλα.  Η βλάβη χωρίς θεραπεία υποχωρεί σε 3 με 6 εβδομάδες.

Δευτερογόνος σύφιλη.

Η δευτερογόνος σύφιλη εμφανίζεται 1-6 μήνες μετά την πρωτογόνο σύφιλη. Έχει πολλές εκδηλώσεις. Βλατιδολεπιδώδες εξάνθημα, κατά πλάκες αλωπεκία, κηλίδες στο βλεννογόνο, πλατέα κονδυλώματα, κακουχία, πυρετός, κεφαλαλγία κα.

ΛΑΝΘΑΝΟΥΣΑ ΣΥΦΙΛΗ

Διακρίνεται στην πρώιμη νόσο ( λιγότερο από ένα χρόνο)  και στην όψιμη (περισσότερο από ένα χρόνο).

Τριτογόνος σύφιλη.

Εμφανίζονται κομμιώματα στο ήπαρ, το δέρμα και τα οστά. Προσβάλλεται το νευρικό σύστημα και η καρδιά.

Συγγενής σύφιλη

Μεταδίδεται από τη μητέρα στο νεογνό με συγγενής διαμαρτίες ( απαραίτητος ο προγεννητικός έλεγχος και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης)

Ενδημική σύφιλη

Εμφανίζεται σε περιπτώσεις φτωχής υγιεινής.

Η διάγνωση γίνεται με την κλινική εικόνα και τις ειδικές ορολογικές εξετάσεις VDRL, TPHA, FTA-ABS για την ανεύρεση των αντίστοιχων αντισωμάτων στο περιφερικό αίμα.

Η θεραπεία εκλογής για όλα τα στάδια της σύφιλης είναι η Βενζαθεινική πενικιλλίνη G.  Σε αλλεργία στην πενικιλίνη  μπορεί να χορηγηθεί  τετρακυκλίνη, δοξυκυκλίνη, ερυθρομυκίνη κα. Σε κάθε περίπτωση είναι αναγκαία η ενημέρωση και η θεραπεία του σεξουαλικού συντρόφου.

Η πρόληψη γίνεται με την αποχή από στενή σωματική επαφή με μολυσμένα άτομα και η χρήση προφυλακτικού.

Η συγγενής σύφιλη μπορεί να προληφθεί με την εξέταση των εγκύων γυναικών κατά τα πρώτα στάδια της εγκυμοσύνης και η χορήγηση θεραπείας για εκείνες που είναι μολυσμένες.

VIDEO GALLERY

See all videos from our therapies